اتوکلاو آزمایشگاهی چیست؟

اتوکلاو آزمایشگاهی laboratory autoclave اغلب با نام اتوکلاو بخار شناخته می شود. این دستگاه در مراکز آزمایشگاهی یا درمانی جز لوازم ضروری جهت انجام بدون نقص استریل انواع تجهیزات کار یا نمونه ها است. تولیدکننده کارایی این دستگاه را استریل کردن لوازم با محدودیت های خاص خود با ایجاد بخار مرطوب بیان کرد. بر اساس مشخصات فنی و ساختاری انواع اتوکلاو آزمایشگاهی می توان از پاکسازی کلیه میکروب یا ویروس ها از سطح مواد در حالات مختلف آن و ظروف آزمایشگاهی اطمینان داشت.

نگاهی به مدل های دستگاه اتوکلاو آزمایشگاهی

شاید بتوان یکی از سنتی ترین روش های ضدعفونی لوازم را جوشاندن آنها در آب جوش دانست. راه اندازی فرایند ضدعفونی با ابتدایی ترین لوازمی که در دسترس بود، اهمیت بالای مسئله استریل را نشان می داد.
شاید بتوان نزدیک ترین و مدرنترین تجهیز استریل به همان آب جوش را دستگاه اتوکلاو دانست. انواع اتوکلاو آزمایشگاهی با داشتن محفظه استریل شبیه به دیگ بخار با روش تضمینی می توانند فرایند استریل را راه اندازی کنند.
بخاری که در محفظه استریل با حرارت فوق العاده بالا تحت فشار کنترل شده بر روی مواد یا لوازم آزاد می شود شرایط استریل سازی مورد نیاز برای ریشه کنی پاتوژن ها، باکتری ها و سایر آلاینده ها را از سطوح و مایعات فراهم می کند.
بر اساس نوع ساختاری که در برندهای مختلف برای دستگاه اتوکلاو طراحی می شود می توانید این تجهیزات را در مدل های ایستاده قابل حمل، رومیزی و عمودی ثابت مشاهده کنید.
مشخصات اتوکلاو آزمایشگاهی ایستاده را می توانید در چند دسته بررسی کنید. بررسی مشخصات ساختاری نشان می دهد دستگاه های اتوکلاو دارای موارد زیر هستند:

  • صفحه نمایشگر lcd جهت نمایش اطلاعات هر سیکل
  • سیستم راه اندازی و کنترل چرخه استریل
  • قسمت کنترل کننده تهویه هوا
  • سیستم هشداردهنده پایان چرخه، تغیرات یا ثبات فشار و دما و غیره.
  • درب که شامل سوپاپ، فشارسنج و دریچه اطمینان بوده و بالای دستگاه قرار می گیرد.
  • مولد تولید بخار
  • قسمت کنترل دمای آب و خنک کننده پیش از تخلیه

هنگام خرید علاوه بر این مشخصات باید به کیفیت ساخت محفظه و مهر و موم های درب برای عملکرد بادوام دستگاه توجه شود.

 

اتوکلاو آزمایشگاهی چیست؟

اتوکلاو آزمایشگاهی چیست؟

نحوه راه اندازی و کاربرد اتوکلاو

کاربرد اتوکلاو آزمایشگاهی در مدل سطلی یا رومیزی در بسیاری از آزمایشگاه ها از جمله مراکز آزمایشی تحقیقاتی، آزمایشگاه های آماده سازی بالینی، مراکز جراحی و غیره است.
راه اندازی دستگاه اتوکلاو کار چندان سختی نیست. برای این کار مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • چیدمان مواد و لوازم با فاصله در چمبر
  • تنظیم میزان آب مقطر تا آخر حامل در دستگاه اتوکلاو
  • بستن و قفل کردن درب اتوکلاو به واسطه سفت کردن پیچ درب
  • باز و بستن دریچه خروجی هوا برای ایجاد بخار آب با دمای مورد نظر
  • دادن زمان استریل به دستگاه
  • اجرای چرخه استریل
  • پایان استریل و رسیدن دما به زیر 100 درجه سانتیگراد
  • باز کردن دریچه ایمنی
  • باز کردن پیچ و مهره های درب
  • باز کردن آرام درب بعد از شنیدن صدای سوت
  • اگر مراحل استریل درست باشد چسب مخصوص دستگاه اتوکلاو به رنگ قهوه ای پررنگ در بیاید.
  • ضمنا اگر مراحل استریل درست باشد کاغذ مخصوص ظروف نیز باید قهوه ای کمرنگتر باشد.

نکات مهم در استفاده از اتوکلاوهای آزمایشگاهی

اتوکلاو های آزمایشگاهی هم مانند هر دستگاه دیگری بایدها و نبایدهایی برای استفاده دارند. با اطلاعات کامل و رعایت این موازین از دستگاه بهره برداری کنید تا بدون هیچ مشکلی سالیا ن طولانی از دستگاه استفاده نمایید.
نام لوازمی را که می خواهید استریل کنید در چک لیست خود بنویسید و پس از چیدن لوازم در محفظه مطمئن شوید که همه لوازم را قرار داده اید. سپس از بسته شدن کامل درب اتوکلاو اطمینان حاصل کنید.
اگر فراموش کردید برخی از لوازم را درون اتوکلاو بگذارید به هیچ وجه مجددا اقدام به باز کردن درب اتوکلاو روشن و قرار دهی لوازم در آن نکنید. قبل از اینکه چرخه استریل را برنامه ریزی کنید یک بار دیگر از قفل بودن درب مطمئن شوید.
بعد از چیدن لوازم و بستن درب و اطمینان از انجام کامل این مرحله دستگاه را به برق وصل کنید. به هیچ وجه از ابتدا یعنی قبل از مرحله چیدن لوازم دستگاه را به برق نزنید.
زمانی که اتوکلاو کار استریل را انجام داد به هیج وجه فورا درب را برای برداشتن لوازم باز نکنید. اول برق دستگاه را قطع کنید سپس حتما اجازه دهید لوازم خنک شوند تا بتوانید آنها را بردارید.
در مرحله آخر که دستاه به برقوصل نیست و لوازم خنک شده را خالی کردید می توانید با دستمال مناسب دستگاه را تمیز کنید.
در اتوکلاو آزمایشگاهی قراردهی ظروف پوشش دار یا منفذدار ممنوع است. ضمنا اگر لوازم شیشه ای درب دار را استریل می کنید درب را کمی شل کنید. حتما از ماسک، دستکش و البسه ضدحرارت برای کارتان استفاده کنید.
هیچ وقت انواع مواد شیمیایی و خورنده را در اتوکلاو استریل نکنید.

اطلاعاتی درباره برندهای اتوکلاو در ایران

خبر بسیار خوب در حوزه برند دستگاه های استریل این است که بهترین اتوکلاو آزمایشگاهی با کیفیت و کارایی بروز خود در ایران تولید می شود. کمپانی های مستقل تولید اتوکلاو در ایران به عنوان صادرکننده نیز فعال هستند.
معتبرترین برندهای حوزه تولید اتوکلاو با برندهای به نامی مانند پارس مهر یا ایران تولید تجهیزاتی کاربردی را آماده ارائه به شما دارند. سفارش و تولید اتوکلاوهای سفارشی برایتان از این برندها مقدور است.
اطلاعات کامل درباره راه های ارتباطی و همچنین بررسی جزئیات فنی درباره هر کدام از این دستگاه ها در ظرفیت های متفاوت آن در تماس با ما برایتان قابل استعلام است.

 

انواع اتوکلاو آزمایشگاهی

 

قیمت دستگاه های اتوکلاو مدل آزمایشگاهی

قیمت خرید اتوکلاو آزمایشگاهی با توجه به مدل، ظرفیت و برند آن تغییر می کند. اگرچه ممکن است هنگام انتخاب اتوکلاو آزمایشگاهی قیمت آن نیز برایتان بسیار مهم باشد اما توصیه ما به شما این است که همیشه به دنبال انتخاب بهترین کیفیت باشید نه صرفا پایینترین قیمت!
برای اطلاع از قیمت های بدون واسطه فروش اتوکلاو، مرکز ارائه خدمات زنیس طب برای بهترین مارک اتوکلاو آزمایشگاهی خدمات بسیار خوبی را برایتان فراهم کرده است.
در اینجا می توانید بدون اتلاف زمان برای خرید محصولات اورجینال لیستی از جدیدترین قیمت های بدون واسطه را استعلام نمایید. پیش از مقایسه قیمت محصولات در ابتدا به مقایسه کیفیت و کارایی تجهیزات بپردازید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما