اتوکلاو دندانپزشکی چیست؟

در اینجا نگاهی به پروتکل استریلیزاسیون با اتوکلاو دندانپزشکی که متخصصان دندانپزشکی روزانه انجام می دهند و انواع این دستگاه ها شده است.

نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی

در مطب دندانپزشکی عموما فرایند کار پزشک با ابزارهای مختلفی انجام می گیرد. برخی از این اقلام از مواد یکبار مصرف به حساب می آیند و برخی دیگر قابلیت استفاده مجدد را دارا هستند.
بیشترین موادی که دندانپزشکان استفاده می کنند از جمله دستکش، محافظ صورت، ماسک، روپوش و گاز، برس و نخ دندان یکبار مصرف هستند. این اقلام پس از هر بار استفاده با خیال راحت دور ریخته می شوند.
البته کارکنان دندانپزشکی باید در مورد بهترین شیوه دور ریختن این مواد آموزش ببینند. در مقابل برخی ابزارها با قابلیت استفاده مجدد نیز وجود دارند.
ابزارهای دندانپزشکی مورد استفاده در معاینات و ترمیم دندان که نمی‌توان آنها را دور انداخت، کاملاً تمیز و ضدعفونی می‌شوند. فرآیند زیر برای اطمینان از بهترین پروتکل استریلیزاسیون لوازم دندانپزشکی دنبال می شود:
1. شست و شو: در ابتدا باید فرایند تمیز کردن لوازم را اجرا کنید. در این مرحله تمام ابزارها قبل از انتقال به مرحله بسته بندی با پاک کننده های مخصوص از تمام میکروبها، باکتریها و سایر بافتهای سطحی به طور کامل پاکسازی می شوند.
2. بسته بندی: سپس پس از تمیز کردن، ابزارها قبل از استریل کردن در بسته بندی ایمن پیچیده می شوند.
3. استریل کردن: پس از بسته بندی ایمن، ابزارها با استفاده از دستگاه های اتوکلاو بخار مورد تایید FDA، استریل می شوند.
4. ضد عفونی کردن اتوکلاو: پس از هر بار استفاده، تمام قسمت¬های دستگاه و سطوح با استفاده از پاک کننده های مورد تایید EPA به طور کامل ضد عفونی می شوند.

 

اتوکلاو دندانپزشکی

 

بهترین اتوکلاو دندانپزشکی

سلامت و ایمنی بیماران هنگام مراجعه به کلینیک دندانپزشکی باید دغدغه اصلی صاحبان مطب دندانپزشکی باشد. کارایی اساسی هر ابزار دندانپزشکی در تمیزی آن و از بین بردن مطلق حیات میکروبی نهفته بر روی ابزار است.
بیماران باید مطمئن باشند که هنگام دریافت مراقبتهای دندانپزشکی حرفه ای، اقدامات احتیاطی مناسبی برای استریل کردن ابزارهای دندانپزشکی برای محافظت از آنها وجود دارد.
بهترین نوع استریلیزاسیون در کلینیک دندانپزشکی باید از شاخص های زیر پیروی کند:
1. مکانیکی: نشانگرهای مکانیکی شامل زمان، فشار و دمای هر بار استریل ابزار و تجهیزات است که با گیج‌های دستگاه‌های استریلیزاسیون ثبت می‌شود.
2. شیمیایی: نشانگرهای شیمیایی شامل نوارهای نشانگر مخصوص در هر دستگاه استریل کننده است. نوارها پس از قرار گرفتن در محیط استریل مناسب تغییر رنگ می دهند.
3. بیولوژیکی: شاخص‌های بیولوژیکی شامل آزمایش‌های اسپور است که تست اسپور منفی نشاندهنده فرآیند استریلیزاسیون موفق است.
بهترین اتوکلاو دندانپزشکی در نمونه بخار و کلاس b است. این دستگاه می¬تواند با دارا بودن جدیدترین سیستم کاری تمام شاخص¬های استریل کامل را برایتان پوشش دهد.

انواع اتوکلاو دندانپزشکی

اکنون می دانید که استریلیزاسیون و ضد عفونی کردن در کلینیک دندانپزشکی چقدر حیاتی است. اگر به دنبال اتوکلاو بخار قابل اعتماد هستید، به دنبال خرید اتوکلاو در جدیدترین انواع آن باشید.
اتوکلاوها به ویژه اتوکلاوهای دندانپزشکی نشان دهنده اوج روشهای استریلیزاسیون هستند. روش کار در این تجهیزات استریل، ترکیبی از بخار، فشار و زمان است که برای کار در دماهای بالا و فشارهای افزایشی هم افزایی دارند.
نتیجه این روش چیست؟ نابودی بالینی میکروارگانیسمها و هاگهای انعطاف پذیر است. مدلهای متنوعی از اتوکلاو بخار برای استریل در مطب دندانپزشکی مورد استفاده قرار می¬گیرد.
با این حال، اتوکلاو کلاس B در کنار همتایان خود یعنی اتوکلاوهای کلاس N یا نوع S قدرتمندترین هستند. وجه تمایز انواع اتوکلاو کلاس B با سایر موارد در چرخه خلاء نوآورانه آن نهفته است که فرآیند استریلیزاسیون را به سرعت، کارایی و کیفیت بی نظیری می¬رساند.
بنابراین، انواع اتوکلاوهای دندانپزشکی، اعم از اتوکلاو کلاس n و اتوکلاو نوع B است.

برندهای پیشرو اتوکلاو دندانپزشکی

بازار جهانی مملو از انبوهی از اتوکلاوهای دندانپزشکی است، با این حال متخصصان به خرید از برندهای خاصی علاقه آشکاری دارند. بهترین اتوکلاو برای کلینیکهای دندانپزشکی به ویژه در برندهای ایرانی، اتوکلاو کلاس B آویکو است.
این اتوکلاوها با تضمین در مدلهای مختلف استریل را انجام می دهند. برای کسانی که به دنبال خرید اتوکلاوهای استثنایی خارجی هستند، برند یوروندا گزینه¬های بی‌نظیری را به شما ارائه می‌کند.
برندهای پیشرو در ایران یا خارج از ایران تنها این موارد نیستند. ضمنا گزینه اتوکلاوهای کلاس N نیز می¬توانند در دسته اتوکلاوهای دندانپزشکی کمکی از برندهای مختلفی برایتان مورد استفاده باشند.

استاندارد اتوکلاو دندانپزشکی

بر اساس استاندارد رسمی برای خرید و استفاده و نگهداری از اتوکلاو دندانپزشکی باید به صورت کاملا دقیق عمل کنید. اما این مطلب به چه معنا است؟
در ابتدا باید بتوانید از میان گزینه و مدلهای مختلف دستگاه اتوکلاو بخار که قبلا به آن پرداختیم تجهیز مناسب کلینیک و کار خود را انتخاب کنید. سپس مسئله استفاده استاندارد از این دستگاه مورد توجه است.
بر این اساس کارکنان مطب دندانپزشکی باید همیشه از تجهیزات حفاظت فردی مانند دستکش، محافظ صورت/عینک و ماسک صورت استفاده کنند. سپس پاکسازی ویروس یا باکتری و غیره را از سطوح و ابزارها انجام دهند.
اجرای روشهای کنترل عفونت در کلینیک دندانپزشکی باید با استفاده از جدیدترین تجهیزات استریلیزاسیون دندانپزشکی، از جمله اتوکلاوهای کلاس b بخار باشد. این دستگاه ها برای تمیز کردن ویروس ها و باکتری ها از روی ابزارهای دندانپزشکی از بخار پرفشار و گرم استفاده می کنند.
بر اساس استاندارد در اینجا دما بین 121 تا 134 درجه سانتیگراد متغیر است. ضمنا فشار نیز باید در هر بار استریلیزاسیون بین 1.2 تا 2.1 بار باشد.

 

خرید اتوکلاو دندانپزشکی

 

راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی

طیف وسیعی از اتوکلاوها در بازار وجود دارد، و انتخاب اینکه کدام یک برای شما و مطب دندانپزشکی شما مناسب است، دشوار است. با این حال، داشتن مشاور قابل اعتماد خرید اتوکلاو بدون شک کار را برایتان راحتتر می کند.
در اینجا برخی از فاکتورهای خرید اتوکلاو مناسب را برایتان درج کرده ایم:
1. خرید اتوکلاو اصلی با طراحی خلاقانه جدید
2. برای ثبت آسان و بدون دردسر اطلاعات استریل امکان اتصال به چاپگر و همچنین سیستم کامپیوتری را داشته باشد.
3. دارای سیستم های خلاء و بخار با کارایی بالا باشد که ابزار شما را به سرعت استریل کند.
4. برخلاف برخی دیگر از اتوکلاوها، دارای سیستم دفع آسان فاضلاب باشد.
5. طراحی درب ایمن داشته باشد.
6. تنظیمات دستگاه برای راه اندازی سیکلهای مختلف متنوع و آسان باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما