اتوکلاو چگونه استریل می کند؟

اتوکلاو چگونه استریل می کند؟ سوالی که شاید برای شما هم جالب باشد تا با پاسخ آن مواجه شوید. اتوکلاو دستگاهی است که می تواند تحت فشار بخار آب برای استریل به کار رفته شود. در این مطلب سعی شد با بیانی ساده مهمترین نکات درباره نحوه راه اندازی و نگهداری از اتوکلاو بخار با شما به اشتراک گذاشته شود.

نحوه استفاده از اتوکلاو

اتوکلاو بخار یکی از پرکاربردترین تجهیزات در مطب دندانپزشکی، آزمایشگاه، بیمارستان، مراکز صنعتی، کارخانه های تولید مواد غذایی و غیره است. استفاده از هر کدام از مدل های اتوکلاو کار چندان سختی نیست!
با این حال، هنوز تازه کارها یا کارآموزان و کارکنانی هستند که برای استفاده از آن نیاز به کمک دارند. تجهیزات استریلی مانند اتوکلاو در مدل های دندانپزشکی بیمارستانی، آزمایشگاهی و صنعتی ممکن است رویه‌های کلی یکسانی را در مورد نحوه کارشان داشته باشند؛ اما ما همچنان به همه توصیه می‌کنیم که به دفترچه راهنمای تجهیزات خریداری شده خود برای راه اندازی رجوع کنند.
همه اتوکلاوها در مدل های مختلف یکسان نیستند. هر سازنده نکاتی را در مورد نحوه استفاده از اتوکلاو برای استفاده بهینه و کارایی دقیق آن به شما ارائه می دهد.
انواع مختلفی از اتوکلاوها وجود دارند و اکثر این دستگاه ها با روش استریل گرم فعال می شوند. بر اساس دستورالعمل های خاص تولید کنندگان در مورد نحوه استفاده از تجهیزات استریل، با ایجاد بخار پرفشار می توان تمام میکروبها را از سطح لوازم پاکسازی کرد.
برای اجرای دقیق فرآیند استریل با اتوکلاو 4 قدم را باید طی کنید. بیایید در ادامه این 4 قدم را با هم بررسی کنیم.

 

نحوه استفاده از اتوکلاو

 

نکات مهم استفاده بهینه از اتوکلاو

مرحله اول: آماده سازی شرایط استریل: برای آماده سازی شرایط ایمن و بهینه باید 4 مرحله را طی کنید.

  • قبل از شروع کار استریل در دستگاه اتوکلاو، از تجهیزات محافظ شخصی مناسبی باید استفاده کنید. این تجهیزات شامل دستکش، ماسک، عینک و روپوش مناسب است.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام وسایلی که در داخل اتوکلاو بخار قرار می دهید برای تحمل حرارت و فشار بخار بالا ایمن هستند. در اتوکلاوها لوازم حساس به دما در طی استریل تغییر ماهیت می دهند.
  • قبل از قرار دادن تمام لوازم و ابزارهای کار که نیاز به استریل دارند، همه موارد را به صورت جداگانه تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از صابون و آب گرم و همچنین از یک ماده شیمیایی استریل‌کننده برای تمیز کردن و رفع خون‌ یا مایعات دیگر از سطح و شکاف‌های ابزار، استفاده کنید. با انجام این کار می توانید اطمینان حاصل کنید که لوازم از هرگونه باقی‌مانده یا مواد بافتی که ممکن است حاوی میکروارگانیسم‌هایی باشد که بیماری را گسترش می‌دهند، پاکسازی کامل می شود.
  • سپس در مرحله بعدی ابزارها را خشک کرده و داخل کیسه های بسته بندی سازگار با دستگاه اتوکلاو قرار دهید و نوار نشانگرهای را در داخل یا خارج بسته ها بگذارید. این نوارها مشخص می کنند که آیا ابزار کاملاً استریل شده اند یا خیر.
  • عدم رعایت این نکات مهم در آماده سازی می تواند به صورت کامل استریل را در اتوکلاو به مخاطره بیاندازد.

راهنمای چیدمان درست ابزارها در اتوکلاو

مرحله دوم: چیدمان درست ابزار و تجهیزات داخل اتوکلاو: برای اینکه از استریل صحیح تمامی ابزارها مطمئن شوید چیدمان درست و البته قرار دهی لوازم درست در مدلهای مختلف اتوکلاو بسیار حائز اهمیت است.

  • در اتوکلاوهای آزمایشگاهی قراردهی ابزارهای متخلخل و پوشش دار ممنوع است. زیرا استریل آنها به درستی انجام نمی شود. در اتوکلاوهای دندانپزشکی این موارد ممنوعیتی ندارد. بنابراین مهم است ابزارهای درستی را برای استریل در هر اتوکلاوی قرار دهید.
  • در اتوکلاوهای کلاس b که می تواند لوازم پوشش دار را استریل کند مهم است که لوازم ها را بسته بندی کنید. پک کردن لوازم می تواند پس از استریل و خروج لوازم از اتوکلاو لوازم را به مدت طولانی تری استریل نگه دارد.
  • لوازم را با توجه به جنس مواد و ابعاد آن از همدیگر جدا کنید.
  • در دستگاه اتوکلاو بار بیش از حد قرار ندهید. بر اساس اصول کلی شما باید لوازم را در فاصله مناسب نسبت به یکدیگر قرار دهید تا فضای کافی برای عبور بخار، گرما و فشار در اطراف این لوازم وجود داشته باشد.

 

چیدمان داخل اتوکلاو

 

راهنمای تنظیم چرخه استریل در اتوکلاو

مرحله سوم: تنظیم چرخه استریل: دما و فشار به عنوان دو عامل مهم و کلیدی در استریل با اتوکلاو بخار شناخته می شوند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که تنظیمات اتوکلاو را با توجه به محتوای بار اتوکلاو درست انجام داده باشید.

  • درب اتوکلاو را محکم ببندید.
  • مطمئن شوید که اتوکلاو به درستی کار می کند و نقص فنی ندارد.
  • آب مقطر کافی برای تولید گرما و بخار در محفظه بریزید.
  • وابسته به وسایلی که قرار است استریل شوند، زمان مناسب را تنظیم کنید.
  • می توانید به صورت دستی زمان استریل را از 1 تا 30 دقیقه تنظیم کنید. ضمنا اگر بخواهید از سیکل های از پیش تعریف شده استفاده کنید زمان به صورت خودکار تنظیم می شود.
  • فشار و دمای آب نیز با توجه به اینکه سیکل را دستی یا از پیش تعریف شده انتخاب کرده باشید برایتان متغیر و قابل تنظیم خواهد بود.

نکات مهم درباره تخلیه ابزار از اتوکلاو

مرحله چهارم: تخلیه بار از اتوکلاو پس از اتمام چرخه: پس از اتمام چرخه هنوز دمای داخل فضای چمبر بالا است. بنابراین به دلیل مسائل ایمنی ضروری است که اطلاعات لازم را جهت تخلیه بار داشته باشید.

  • پس از اتمام چرخه استریل هرگز یکباره درب اتوکلاو را باز نکنید. صبر کنید تا فشار به صفر برگردد، این مورد توسط شیر فشار نشان داده می شود.
  • همانطور که زمان قرادهی لوازم از تجهیزات ایمنی استفاده کردید این بار نیز باید برای خروج لوازم، دستکش، ماسک، عینک و روپوش مناسب را بپوشید. از دستکش های مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید زیرا ممکن است ابزارها به دلیل دمای بالای بخار و هوای مورد استفاده برای استریل کردن آنها هنوز داغ باشند.
  • سپس لوازم بسته بندی شده یا بدون پک را یکی یکی از محفظه خارج کنید.
  • چرخه اتوکلاو خود که شامل زمان و تعداد وسایلی که استریل کرده‌اید است مستند کنید. در این شرایط همه افرادی که در محل کار شما هستند متوجه می شوند که کدام ابزار استریل شده است و کدام ابزار غیر استریل است.

سفارش اتوکلاو از زنیس طب

 

سفارش بی واسطه اتوکلاو از زنیس طب

زنیس طب با سابقه ای درخشان در حوزه عرضه بهترین دستگاه های اتوکلاو، همواره دو اصل قیمت و کیفیت را، متناسب با هم ارائه می نماید. شما خریداران می توانید پس از دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید، سفارش بی واسطه خود را در کمترین زمان ممکن به ثبت برسانید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما