شرایط نگهداری اتوکلاو

رعایت اصول نگهداری اتوکلاو بر روی کارکرد دستگاه و نتیجه درست استریل تاثیرگذار است. اجزای کوچک و بزرگ دستگاه اتوکلاو باید با اصول درست برای کار استریل به کار گرفته شوند. ضمنا هرکدام از این اجزا دارای دوره استفاده مفید هستند. زمانی که نیاز به سرویس و یا تعویض قطعات دستگاه نادیده گرفته شود خطرات زیادی (به خطر افتادن پرسنل یا بیماران مراکز درمانی، از بین رفتن نتایج آزمایشگاه ها و…) ایجاد خواهد شد.

اهمیت استفاده و نگهداری درست از دستگاه اتوکلاو

دستگاه های اتوکلاو در تمامی مدل های خود از سری تجهیزات گران قیمت به حساب می آیند. در نتیجه اگر خرابی در این تجهیزات رخ دهد تعمیرات یا تعویض قطعات مستلزم صرف هزینه های هنگفت است. برای به حداقل رساندن چنین هزینه هایی مهم است که بر اساس راهنمای نگهداری اتوکلاوها این تجهیزات را به صورت دوره ای بررسی کامل کنید.
علاوه بر ضررهای مالی یک اتوکلاو خراب نمی تواند فرایند استریل را به درستی اجرا کند در نتیجه امکان استریل کامل وجود نداشته و خطرات بالقوه ای را برای افراد ایجاد می کند.
نحوه نگهداری اتوکلاو هایی که از اساس و پایه منطبق با استانداردهای CE ساخته شده اند با گزینه های بی کیفیت متفاوت است. بنابراین اگر می خواهید همگام با استفاده و نگهداری درست از اتوکلاو، کیفیت کاری بالایی را از دستگاه ببینید حتما تجهیزاتی با کیفیت استاندارد خریداری کنید.
برای نگهداری صحیح از اتوکلاو یک دفترچه ثبت خطا را در کنار اتوکلاو بگذارید. در هر بار استفاده و بروز خطا شما یا هر اپراتور دیگری باید خطای پیش آمده را در دفترچه ثبت کند. سپس در بررسی های دوره ای دفترچه را مرور کرده و همه موارد را با مهندس در میان بگذارید. با این کار شرایط نگهداری بهتری از دستگاه اتوکلاو را به وجود خواهید آورد.

زمان سرویس های دوره ای اتوکلاو

زمانی که باید برای سرویس اتوکلاوها در نظر بگیرید در چهار بازه هفتگی، ماهانه، شش ماهه و سالانه است. در این دوره های بازبینی کار اتوکلاو، مهم است که تمامی فرایند کاری که بر روی اتوکلاو شما پیاده شده را ثبت کنید.
در بررسی های سالانه باید تمامی مواردی را که به صورت ماهانه و شش ماهه بر روی دستگاه اجرا شده به دقت بررسی مجدد شود. پس از سرویس های دوره ای که بر روی اتوکلاو انجام می گیرد درباره تمامی فرایند سرویس اطلاعات کامل بگیرید. زیرا ممکن است هنگام بررسی تغیراتی در کار اتوکلاو لحاظ شده باشد که شما هنگام راه اندازی باید آن را تنظیم کنید.

 

شرایط نگهداری اتوکلاو

 

چند نکته ساده برای افزایش عمر اتوکلاو

در صورتی که دستورالعمل نگهداری از اتوکلاو را رعایت کنید کارایی بهتر و عمر مفیدتری از دستگاه می گیرید. بر اساس دستورالعمل ها به موارد زیر توجه داشته باشید:

● هنگامی که می خواهید بار را درون لوازم بچینید فاصله را رعایت کنید در این حالت چرخش دمایی مناسب صورت می گیرد. ضمنا وارونه گذاشتن لوازم حجم دار برای خروج میعانات و سپس تخلیه کامل رطوبت از دستگاه الزامی است.
● بر اساس بررسی های روزانه یا هفتگی مهم است که پس از اتمام سیکل تمام فضای چمبر را پاک کرده و اجازه ندهید چیزی از استریل درون اتوکلاو باقی بماند.
● فرایند استریل باید بر اساس قوانین دمایی و فشاری خاصی اجرا شود. هنگام استریل حتما بر روی LCD فرایند را چک کنید تا همه چیز بر اساس تنظیمات پیش برود.
● اگر خطایی کاری را مشاهده کردید حتما اتوکلاو را خاموش کنید.
● تمام قسمت های درب اتوکلاو شامل قسمت داخلی، واشر و فضای خارجی را با دستمال مرطوب تمیز کنید.
● حتما باید قبل از اینکه لوازم را برای استریل درون دستگاه بگذارید تمامی کثیفی ها را از روی آن ها پاکسازی کنید. ورود لخته خون یا آلودگی های جامد دیگر به لوله خروجی اتوکلاو می تواند بعدا باعث گرفتگی یا خوردگی لوله ها شده و برای اتوکلاو دردسرساز شود.
● استفاده از آب مقطر در محفظه آب می تواند بر عمر دستگاه اضافه کند. هرگز آب های معمولی را که حاوی درصد بالای مواد رسوبی هستند درون اتوکلاو نریزید.
● باید با توجه به ظرفیت اتوکلاو، درون آن بار بچینید این موضوع بر روی کارکرد درست اتوکلاو در دراز مدت تاثیر گذار است.
● تمیز و تعویض کردن فیلترهای اتوکلاو هم اهمیت بالایی دارد.
● پاکسازی مخزن آب هم می تواند از تجمع باکتری های بیماری زا در این قست جلوگیری کند.

 

نگهداری اتوکلاو

 

زنیس طب، مشاور تخصصی فروش اتوکلاو

خرید اتوکلاو از زنیس طب با مشاوره های تخصصی که دریافت می کنید آسان است. همیشه سعی کرده ایم چه در زمینه خرید و فروش اتوکلاو و چه در زمینه نگهداری از این تجهیزات درست ترین اطلاعات را در اختیارتان قرار دهیم.
آیا خرید از زنیس طب ارزانترین خرید بازار داخلی برایتان خواهد بود؟ همیشه نمی توان گفت گزینه های ارزان، هنگام استعلام قیمت انواع اتوکلاو بهترین انتخاب برایتان هست! بدون شک خرید انواع اتوکلاو جز خریدهای پرهزینه برایتان خواهد بود.
اتوکلاو در هر مدل خود گران است. قیمت اتوکلاو از تولید کننده یا صادر کننده به بازار مصرفی اعلام می شود. شما باید پیش از قیمت به کیفیت دستگاه دقیق شوید.
دستگاه های باکیفیت شرایط نگهداری آسانتری دارند و ضمنا هزینه های سرویس کمتری هم برایتان خواهند داشت. البته حتما باید از دستگاه بر اساس نکات ایمنی و استاندارد استفاده کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.
برای کسب اطلاعات کامل درباره مشخصات فنی انواع اتوکلاو رومیزی، سطلی یا مدل های دیگر همین امروز با مشاوران خود در زنیس طب ارتباط بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما